Tips från tidningen Härliga Hund nr 4

Hejsan!
 
Har gått igenom gamla Härliga Hund- tidningar och hittat en del tips m.m. Kanske har ni redan läst dem men glömt eller så är de helt nytt för er.
 
Det här hittade jag i nr 4 2015
 
"Hundpsykologen: Så hjälper du din gamla hund
 
1. Om hunden har dålig syn - tänk på att ha rätt belysning där hunden vistas.
 
2. Om hunden har ont - ge smärtstillande medel. Alternativt nyponpulver eller glukosamin.
 
3. Om den fryser - se över rutinerna kring att vara utomhus och ge den eventuellt en varm tröja att bära (även inomhus)
 
4. Om den hör dåligt -prata högre med den och tala om för den att du finns i närheten.
 
5. Håll i gång hjärnan med enkla lekar och rolig stillsam träning.
 
6. Exempel på lek. Håll en godbit i ena handen och låt hunden välja hand. Luktminnet sviker aldrig.
 
7. Titta på helheten - vad mår den gamla hunden bäst av?
 
8. Öka tryggheten för din hund."
 
Jag har en gammal hund här hemma. Hon heter Hera och blir 14 år i september. Hera är en chihuahua. Jag har märkt att hon både ser och hör dåligt. Nästan varje gång efter att hon har ätit så går hon och sätter sig i en utav korgarna med huvudet vänt in mot korgväggen. Helt plötsligt så börjar hon att gnälla. I början innan jag förstod, så brukade jag ropa på henne men hon reagerade inte, utan fortsatte att gnälla. Nu har jag förstått vad det är. När hon sätter sig med huvudet inåt, så ser hon ingenting och då blir hon orolig. Så nu brukar jag gå och hämta henne, eller ibland räcker det med att jag bara vänder på henne. Lilla skruttan, inte lätt att bli gammal.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0