Munkorg?

Hej,
 
Jag kommer inte ihåg om jag har tagit upp den här frågeställningen någon gång tidigare, men har jag det så blir det en repris.
 
För ett antal år sedan var jag på besök i Österrike och då bl.a. i Wien. Där såg jag att många hundar gick omkring med munkorg på gatorna. När jag åkte buss och spårvagn/tunnelbana så fanns det skyltar där det stod att hundar måste ha munkorg på sig när de följde med matte/husse i kollektivtrafiken. Jag tyckte då och tycker än idag att det är en superbra idé.
 
Det finns så många människor som är rädda för hundar och med munkorg kanske den rädslan skulle minska lite. Om en hund hoppar upp på en person kan det bli ev. några rivmärken, men inga bett.
 
Jag har chihuahuahundar och de kanske inte känns så väldigt farliga, men jag skulle absolut sätta på dem en munkorg om så krävdes, även små hundar kan bitas om dem känner sig trängda.
 
Hade jag en större hund skulle jag alltid ha munkorg på den. Man vet aldrig vad som kan hända och då skulle jag känna mig tryggare, både för min egen skull men även för andras hundar och människor i allmänhet.
 
Jag skulle vilja ha er syn på saken. Så kommentera gärna. Det kan bli en bra diskussion.
 
 

Kommentarer
Postat av: Pernilla Falk

Hej. Jag har också tänkt på detta med munkorg. Blev det standard skulle jag följa det. Nu är det ovanligt och det kan uppfattas som om jag har en arg hund och så vill jag inte att det ska bli. Mvh

Svar: Hej Pernilla,Jag håller med dig att vissa människor skulle säkert uppfatta det som att ens hund är aggressiv och det vill man inte. Men det skulle ändå kännas bra t.ex. om man hade munkorg när man reser med buss eller tunnelbana. Då skulle t.ex. personer som är rädda för hundar kanske känna sig lite tryggare.
Hund i Sthlm

2015-05-03 @ 16:55:12
Postat av: MICKAN from QUEENS FIELD¸.•°`♥✿⊱╮

Jag har aldrig munkorg på mina hundar, varför då?

Svar: Hej Mickan,När man läser om människor som har blivit bitna utav hundar så sker olyckorna oftast i städer. Vet inte varför, men här i Stockholm händer det ganska ofta. Både att hundar ger sig på andra hundar och att de biter människor. Den största orsaken är hundägarna som inte har någon koll på sina djur. De låter sina hundar springa lösa utan direkt tillsyn. Jag tror naturligtvis inte att alla hundar skulle behöva munkorg, men i vissa fall kanske det skulle förhindra att någon blir biten.
Hund i Sthlm

2015-05-05 @ 15:02:49
URL: http://kodexet.blogspot.com
Postat av: MICKAN from QUEENS FIELD¸.•°`♥✿⊱╮

Jag hör aldrig att människor blir "bitna" av hundar här i Göteborg.
Jag är emot munkorg om det verkligen inte behövs. Men då bör man ju inte befinna sig i områden där det finns mycket folk.

Jag åker ofta kollektivt med min stora hund. Det finns ju dom som fortfarande tror att det är en varg så fort den ser ut som en. Och det finns alltid dom som hoppar till, men det lugnar sig väldigt fort. Jag har aldrig några problem med att ha en stor hund nära både barn och vuxna.

Det är hur bra som helst med andra hundar också. En gång såg jag på spårvagnen två hundar som inte var så vana att vara ute bland folk. Det visste ägarna och folk omkrig gav dessa det område dom behövde. Men ingen munkorg fanns på hundarna och det var jag glad över. Det skulle ju se ut som en livsfarlig hund då som bet i allting.

2015-05-11 @ 07:36:14
URL: http://kodexet.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0