3. Att bli rumsren

Om det händer en liten olycka hemma när du själv inte är närvarande, så gräla inte på valpen!

När valpen kommer till sitt nya hem är den vanligtvis inte rumsren.

Lär dig att se de första tecknen på att det är dags för valpen att gå ut.

Att få valpen rumsren är inte komplicerat; tålamod, konsekvens, täta och regelbundna små promenader där du stannar på det ställe där du vill att valpen rastar. Att gå ut någon minut efter uppvaknandet, i anslutning till lek och kort efter utfodring är nyckeln till framgång.

Beröm den med ord eller kela med den varje gång den gör det du ber om.

Om din hund börjar gå i cirklar inomhus, är det dags att gå ut. Har valpen påbörjat att göra sina behov, lyft upp den och gå ut med den. Så snart den gjort vad den ska utomhus, kelar du med den och ger beröm.

Slutligen, glöm inte bort att det är ett absolut måste att hålla gator och trottoarer rena, plocka upp!

Källa: Royal Canins häfte om 8 steg att träna sin valp


Kommentarer
Postat av: Andra

Tack för det nyttiga infot om rumsrenhet.

Läste i Cesar Millans nya bok om valpar att seriösa uppfödare i USA överlämnar valparna när de är 10 veckor (i Sverige är det oftast 8v). Då har uppfödarna hunnit få valparna rumsrena! Det hade jag verkligen önskat, för jag fattade för sent att jag var tvungen att gå ut med valpen runt 5 ggr (eller mer) per dag för att få valpen rumsren. Men det gick till slut! Då hade valpen hunnit bli 6 månader. Elände! Men nu är jag så stolt så! Över mig själv och min söta valp!

2012-05-03 @ 21:35:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0