Parning och valpning, kurstillfälle 2

Oj, tiden går så fort, jag hinner ingenting. Jag bestämde mig för att så fort jag hade varit på kursen så kulle jag berätta om vad vi hade gått igenom. Men nu har det gått flera dagar, men jag ska iallafall berätta lite om vad vi gick igenom i måndags. 

Först började vi med att gå igenom lite av vad vi hade pratat om vid första kurstillfället. Men sedan gick vi lite djupare in på vad som händer under tiden som tiken är dräktig. Fostrets utveckling från vecka 1 till det är dags för tiken att föda vid vecka 9. Man räknar med att tiken är dräktig i 63 dagar, men valparna kan komma tidigare. Min Romeo kom på dag 61 och Zäta födde sina valpar på dag 57.

Vi gick också igenom hur det går till vid valpningen. Hur man ska hålla koll på temperaturen för att veta på ett ungefär när det är dags. Vi pratade om valplådan, hur den bäst ska vara anpassad både för tiken och för valparna.

Jag tycker att den här boken verkligen är bra. Den är lättläst. Man förstår precis hur allt går till.

Nästa kurstillfälle är nu på måndag.

Kommentarer
Postat av: Anneli

Någon skrev att det inte gick att kommentera här, så därför provar jag att skriva här i fältet för kommentarer.

2010-06-04 @ 23:07:54
URL: http://hundisthlm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0