Genetik-kurs del 4

Vid det fjärde kurstillfället gick vi igenom vad man kan hitta på SKK:s avelsdata. Det var en massa intressant information man kan hitta där. Man kunde bl.a. göra en s.k. provparning för att bl.a. se hur stor inavelsgrad det kunde finnas mellan tiken och hanen. Jag provade först med min tik Summer och min hane Yoda och där blev inavelsgraden 2,4 %. Inte speciellt mycket. Jag visste att de hade samma anfader längre tillbaka i tiden. Sedan kollade jag min dotters tik och Yoda och där blev inavelsgraden 0,2. Lika med noll nästan.

Vi diskuterade också skillnaden mellan Utställningsavel kontra Arbetsavel.

Nu är det bara en gång kvar på den här kursen. Nästa gång tror jag att jag ska gå på Anatomikursen.

På måndag ska jag gå på en kurs i Hundhälsa. Berättar mer om det på måndagkväll.

Kommentarer
Postat av: Molly

Hoppas att det stämmer! :D

2009-11-29 @ 16:17:12
URL: http://dreamingaboutmolly.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0