Promenader för liten valp

Den här tabellen hittade jag i tidningen Hund liv. Den visar hur långt en liten valp ska gå under sina första 9 månader. Det är faktiskt jätteviktigt att man inte överanstänger sin valp, då skelett och muskler är under uppbyggnad och kan skadas om den får gå för långa sträckor.

Ålder i månader


Promenad totalt/dag


2 månader


5 minuter


3 månader


10 minuter


4 månader


15 minuter


5 månader


20 minuter


6 månader


25 minuter


7 månader


30 minuter


8 månader


35 minuter


9 månader


40 minuter






Kommentarer
Postat av: Lena o Nikko

Och jag som har hört max 30 min upp till 12 månader!!! Vlket vi iofs fuskat med och tagit en längre promenad i veckan - men inte mer. OK, då blir det till att traska lite längre nu då!

2009-06-21 @ 21:25:12
URL: http://pudlamednikko.blogg.se/
Postat av: Isabella

Jag kommer ihåg att jag läste något liknande (fast med längre tider dock) då Sintra var valp men vi gick bra mycket längre per dag tror jag. Och hon verkar inte ha mått dåligt av det. Tycker dte låter lite väääl lite, eler? Bara 40 minuter för en 9-månaders? På en hel dag? Det blir ju bara 4 st 10-minutare? Eller så går man inte så länge som man tror kanske? Nåja, bara en tanke! Allt bra med dig och vovvarna?

2009-06-21 @ 22:15:36
URL: http://annuendag.blogspot.com
Postat av: Veronica

Vilken bra tabell! Sånt där vet man ju inte. Jag minns att vi gick rätt mycket med Melvin, men tog det lugnt med Oliver. Dom busar ju så mycket inne under valptiden. Valp valp valp... nu vill jag ha en bara för det!!

2009-06-22 @ 10:31:46
URL: http://vaf.blogg.se/
Postat av: Anonym

Det jag har hört att man ska vänta ytterliggare ngn månad med större hundar som ligger efter de små. För små hundar funkar tabellen , men det tar längre tid för en stor hund att växa sig fullvuxen , samt att de växer mycket mer per dag än de små. annars absolut

men svårt som sjutton att hålla.



Men det är väl så att detta avser promenader. Att vara utomhus titta, leka, utforska i valpens tempo är en annan sak.

2009-06-22 @ 14:09:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0