VARNING! farlig hund vid Ropsten

För några månader sedan blev en cocker spanielhane överfallen och allvarligt skadad av en schäferblandning här i området där jag bor. Ägaren till schäferblandningen är en missbrukare som inte har någon koll på sin hund. Låter den springa lös osv. Ikväll höll det på att hända igen. Schäferblandningen kom utrusande från ett buskage och tänkte ge sig på cocker spanieln igen. (tyvärr så bor de på samma gård) En av ägarna till cockern fick in en spark på den angripande hunden, så den här gången hände inget allvarligt. Ägaren till schäferblandningen är polisanmäld för den första incidenten. Men inget händer, som vanligt.

Usch, det känns lite obehagligt, speciellt nu på kvällen, när man ska gå ut med sina hundar. Mina skulle ju inte ha en chans om den här hunden skulle ge sig på dem. Jag brukar ibland ta alla fem hundarna på sista kvällsturen, men ikväll bestämde jag mig för att ta de i omgångar.

Jag hoppas att den här hunden blir omhändertagen snart. Men det är väl vara ett önsketänkande.

Kommentarer
Postat av: Nettan

Vi har samma dilemma i vårt område.

En omplacerad pittbull dom dödat grannens kaniner som suttit i en utebur ( slitit sönder den ).



för några dagar sen sprang den runt på våra tomter och på min altan satt min dotter och hennes son på 1,5 år. Tänk om han hade varit ute i trädgården ? Jag har inte en aning om vad den skulle kunna ha gjort. Hon är också polisanmäld = inget händer.

Funderar på att ringa till hundstallet där hunden kommer ifrån och berätta att dom inte har koll på hunden.



Jag tittar också flera gånger hit och dit innan jag går ut med mina hundar. Det är helt fel att man ska behöva vara rädd i sitt eget område.



Hoppas att det går bra hos er !

kram

2009-07-16 @ 00:27:44
URL: http://hasselby.blogg.se/
Postat av: Gizmo & Leeloo [Ett hundliv i alls in glans]

Neh fy fan vad hemskt och obehagligt. Vissa människor ska bara inte ha hundar. Vi har ett gammalt par i vårt område som har en samojed som ALLTID är lös. Det är som om de bara släpper ut honom och han springer lös över allt, tvärs över bilvägar ochs pringer fram till andra kopplade hundar. Och de blir då inte glada. Det är sorgligt, en vacker dag kommer något att hända den söta hunden!

2009-07-16 @ 08:18:11
URL: http://gizmo-leeloo.se
Postat av: Ira & Mio

usch tragiskt behöva vara rädd på promenader..

2009-07-16 @ 08:19:01
URL: http://luckyprince.blogg.se/
Postat av: EmmaW

Har skickat ett mail nu! Hoppas det kom fram! :)

2009-07-16 @ 10:36:08
URL: http://emmawelin.blogg.se/
Postat av: Jenny

Så tråkigt att behöva gå och vara nervös på sina promenader =(

2009-07-16 @ 12:55:21
URL: http://jjjohansson.webblogg.se/
Postat av: Prinsen

Men gud!! Vissa borde inte få ha hund!! :(

2009-07-16 @ 21:53:55
URL: http://prinsensliv.blogg.se/
Postat av: Elin

usch ja..va säger man? verkar finns någon "skum" människa med galen hund i varenda liten stad mörkrädd

2009-07-17 @ 22:50:54
URL: http://fluffmonster.blogg.se/
Postat av: Ira & Mio

:-) men det är skönt med en rejäl promenad efter en seeeg och lång sovmorgon :-) Mio tackade inte nej precis.. :-) men resten av kvällen blir korta rundor bara för att kissa och så.. det får räcka.. :) trevlig helg

2009-07-18 @ 17:13:10
URL: http://luckyprince.blogg.se/
Postat av: Nathalie 21 årig vegetarian

Jag hoppas också hunden blir omhändertagen och får komma till ett bra hem! Man orkar knappt tänka på allt skit som händer djur, varje dag, världen över! visst känner man sig så jäkla hjälplös många gånger?

2009-07-18 @ 17:31:46
URL: http://nathalieisaksen.blogg.se/
Postat av: *tingeling*

JO dom hade jätte kul :) Sånt här blir jag så förbannad på, jag fick en hund förstörd för en missbrukares schäfer, är ju från början inte hundens fel.. men dom blir ju ett måster... hoppas verkligen det fixar sig, hoppas dom anmälde ägaren igen, för annars sker nog inget.. suck.. ha en fin fin dag :)

2009-07-19 @ 11:02:39
URL: http://www.metrobloggen.se/hyttabytt
Postat av: Anonym

Det stora problemet idag är inte hundarna eller ägarna, utan det är uppfödarna. Det är uppfödarna som bestämmer vilka djur som går i avel och vilka de säljer till. Jag kan inte förstå hur vem som helst kan få ta en kull valpar, utan att ha någon som helst erfarenhet av rasen. Det är konstigt att det inte händer mer när man ser vilken sjuk avel som pågår. Men så länge det finns pengar att tjäna så finns det folk som tar chansen.

Blandrasuppfödningen genererar stora pengar eftersom de inte har några utgifter för sin valpkull utan alla pengar går i egen ficka. En stor ras som amstaff tex kanske ger 10 valpar och får man då sjutusen per valp så är det 70000 rakt ner i fickan.

Dessutom så kan inte dessa uppfödare ställas till svars efteråt om du har fått en sjuk valp eller en som inte är mentalt bra. Visst du får kanske en valp för halva priset men den kan kosta skjortan.

Jag har inget emot blandraser men det föds för många och jag skulle då rekommendera att man tar en valp från tex ett hundstall i stället. Ofta är det hundar som inte håller måttet för renrasig avel som går i blandrasavel, t ex kan det vara att dessa hundar inte har klarat mentaltester och så vidare.

Seriösa uppfödare som är anslutna till kennelklubben är noga med vilka de säljer till och vill ofta ha kontakt livet ut med sina "valpar". Därför bör man aldrig köpa en hundvalp utan att först han kontaktat Kennelklubben.

Hur hunden blir som vuxen beror till stor del på uppfostran, men lika viktigt är faktiskt hurdana föräldrarna till valpen är.

2009-07-21 @ 16:57:39
URL: http://huliganchihuahuan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0