Valpens beteendeutveckling - kurstillfälle 3

I måndagskväll fortsatte min kurs. Lika intressant som alltid. Vi fortsatte diskutionen om hur viktigt det är att ägna varje valp i kullen en liten stund varje dag, ca 10 min, från det att de är ca 4 veckor gamla. Man kan t.ex. rulla en boll över golvet. 

Vid den här åldern kan man också ta med de till en främmande plats, t.ex. en gräsmatta, där de inte har varit tidigare och där sätta ned hela valpkullen. Sedan kan man studera hur valparna beter sig. Håller de ihop, eller sticker någon iväg på egen hand. En sådan test kan säga lite om hur valparna senare i livet kommer att vara. Min tik Summer var just en sådan valp som gick på egna turer. Och än idag så kan hon sticka iväg på egna små äventyr.

Jag vet inte hur många uppfödare som gör olika tester med sina valpar innan de låter valparna flytta till sina nya ägare. Jag frågade min syster som har en engelsk cocker spaniel, och hennes hund hade inte genomgått någon test och inte min tik heller. De här testerna behöver ju inte vara så omfattande, men det hade varit intressant att ha fått veta lite mer om hur den valp som man fick med sig hem var i förhållande till sina kullsyskon.


Kommentarer
Postat av: Linda - det handlar om helheten

ja jag blev jätte förälskad i det på en gång så det ska bli roligt att få dela ut sådant till läsarna med. :)



passar på att be om ursäkt för att jag inte har varit så aktiv o social men det beror på att jag jobbar hela helgen och inte har mkt tid över. förutom nu, lite snabbt. hoppas att du har tålamod, hehe.

2010-03-20 @ 22:45:48
URL: http://lindapyykkonen.blogg.se/
Postat av: Sosso

åhh vad jag vill ha en hund. Saknar allt man kan göra..



De gjorde nog inte nått test på min hund heller, vad är det för sorts test?

2010-03-21 @ 08:50:36
URL: http://lomia.blogg.se/
Postat av: alexandra - VADFANSKAJAGHETA.SE

sv: åh tack så mkt söta du <3

2010-03-21 @ 11:28:50
URL: http://vadfanskajagheta.se
Postat av: Sofia

Haha ja, det är verkligen mysigt!

2010-03-21 @ 14:02:51
URL: http://sofialiljeberg.blogg.se/
Postat av: Sosso

Ahh ok... verkar ju som en bra sak ju..



Men mina två hundar har inte haft det gjort då de var valpar..

2010-03-21 @ 18:00:28
URL: http://lomia.blogg.se/
Postat av: Anna

Tack för kommentaren i min blogg!



Min uppfödare testade sina valpar. Enkla tester, men intressanta. Bland annat sattes valpen in ensam i ett rum, och de testade hur den reagerade.



Hon började göra de här testerna på kullen innan vår, och ska utvärdera dem mot ett MH- test nu i vår. Intressant!

2010-03-22 @ 12:48:39
URL: http://viftasvans.wordpress.com
Postat av: Anna

Det är jättekonstigt! Växer vi människor också så där ojämnt?! =)

2010-03-26 @ 08:11:55
URL: http://viftasvans.wordpress.com
Postat av: Irene Högberg

Hej Annelie

Så trevligt att läsa din fina sammanfattning av genetikkursen. Boken som kursen utgår ifrån kom ut 2004, men jag tror inte att informationen om pälsfärgernas nedärvning är helt uppdaterad.

Där finns t.ex. ingen information om den recessiva genen för svart färg som lanserades 1990. Chihuahua var bland de första raserna där man hittade denna gen.

Det finns del annat jag vill påpeka, bl.a. att sw-genen inte ger dövhet och nästan aldrig vita hundar (de brukar ha pigmenterade fläckar vid öra/öga/svansrot). Den dubbla M-genen ger däremot vita hundar som är döva/blinda/sterila och där ser man ofta en förväxling med sw-genen.

Jag har haft flera av dina kollegor i mina kurser i färgnedärvning och många gånger tänkt att det är den enda ras jag stött på som har alla tänkbara färggener (jag kommer inte riktigt ihåg om ni har M-genen också?).

Om du vill läsa artikeln om den recessiva svarta genen som var införd i Hundsport 1990 kan jag skicka den till dej.

Bästa hälsningar

Irene

2010-04-01 @ 20:27:31
Postat av: Quila o Ronja

Hej Anneli

Intressant läsning, om valpens beteendeutveckling.



Ville bara önska dig en härlig påskhelg

Kram

Susanne

2010-04-02 @ 13:30:39
URL: http://quilaoronja.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0