Koppeltvång

Jag undrar om alla hundägare vet om att det är koppeltvång mellan den 1 mars till den 20 augusti? Så här står det på Naturvårdsverkets hemsida.

"Under tiden 1 mars till 20 augusti måste du hålla din hund under extra stor uppsikt när ni är ute i naturen. Detta framgår av paragraf 16 i lagen (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter, där det står att hundar ska hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt. Naturvårdsverket tolkar lagen på så sätt att en hund ska hindras från att springa lös måste den i de allra flesta fall hållas i koppel. Det är bara extremt väldresserade hundar som kan få gå lösa under denna period. Lagens syfte är att skydda de vilda djuren under den mest känsliga tiden när djuren får sina ungar. De marker som lagen syftar på är praktiskt taget all naturmark, även större parker och liknande."

Ja, många kanske vet, men alla kanske inte bryr sig. Sedan beror det ju lite på vilken hundras man har. Jag som har chihuahuor brukar låta mina hundar springa lite lösa under våra skogspromenader. Men vi brukar inte gå så djupt in i skogen, utan håller mest i utkanten. Chihuahuan är ju en ras som inte direkt springer iväg för att jaga utan håller sig oftast nära husse eller matte. (Ja, det finns ju undantag, men det finns det ju alltid) Men min syrra som har en cocker spaniel där får man hålla mer uppsikt, för hon älskar att jaga.

Jag har blivit lite mer "laglydig"  sedan jag förra året fick höra att en person hade blivit bötfälld för att ha haft sin hund okopplad i skogen. Jag har för mig att böterna låg runt 900 kr, men jag är inte riktigt säker.

Kommentarer
Postat av: Marina

Åh vad spännande med valpar för er också, ska absolut kika in här ofta för att se vad som händer :)



Ang koppeltvång så är det nog många som inte vet/skiter i det...märkte ett tydligt exempel på det ikväll när vi höll på att köra på en hund! Står om det på min blogg >=o(

2009-03-27 @ 23:32:36
URL: http://samojedvalpar.blogg.se/
Postat av: Veronica

Hej Anneli. Nu har min sambo tagit fel på sin match tid imorgon och den kommer vara slut runt 13 tiden. Vad säger du om en senare tid eller ska vi skjuta upp det ytterligare?

2009-03-28 @ 17:57:54
URL: http://vaf.blogg.se/
Postat av: Carolin

Oj, jag trodde att det bara var här i Norge det var koppeltvång. Äsch då, då måste han ju egentligen vara kopplad när vi är hemma i Sverige också... Dock har han aldrig jagat, han står snällt bredvid mig och tittar när vi ser rådjur skutta iväg :)



Ha en jättefin kväll!

2009-04-02 @ 18:41:32
URL: http://ungkvinnas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0